چرا نباید به ماکو رفت!؟

همیشه تو وبلاگ‌های سفر در مورد  مسافرت به یه مقصد خاص و جذابیت‌هاش گفته می‌شه ولی این دفعه می‌خوام از چندتا دلیل منطقی برای سفر نکردن به ماکو براتون بگم. اگه قصد سفر داری حتما متن زیر رو بخون حتی اگه مقصدت مشخصه و قصد ماکو رفتن نداری. شاید آخرش نظرت عوض شد.

مردم

مردم با صفای ماکو
مردم با صفای ماکو

مردم محلی دیگه زیادی مهمون‌نواز و با محبتن جوری که دلت نمیاد دل بکنی و یه گوشه‌ای از قلبت یه جایی بین لبخندهای زلال و دست‌های زمختِ سرشار از محبت این مردم جا می‌مونه. امکان داره بعد از ترک ماکو احساس کمبود محبت بهت دست بده و هر جایی بری فکر کنی به اندازه کافی به عنوان مهمون پذیرفته نشدی. برای من برجسته‌ترین نکته ماکو محبت و دل فراخ مردمه. این پست رو آخرین روز اقامتم تو ماکو می‌نویسم و از الان دلم برای دل کندن از مردم محلی روستای محل اقامتم گرفته. آیا قراره سفر کنیم که دلمون بگیره؟!

طبیعت

کمپ کنار منشورهای بازالتی
کمپ کنار منشورهای بازالتی

اگه با طبیعت بکر و مسحور کننده حال نمی‌کنی فکر اومدن به ماکو رو از سرت بیرون کن. تو این زمونه که خشکسالی جای جای کشور رو تحت تاثیر قرار داده؛ ماکو با رودخونه‌ پر آب، چشمه‌هایی که از دل کوه همچنان می‌جوشه و دشت‌های سرسبزش از معدود مناطقی‌یِه که مادر طبیعت هنوز داره برای حفظ شرایط مناسب زیستی ما انسان‌ها در برابر تغییرات اقلیمی مقاومت می‌کنه. گندمزارهای دیم، مزارع وسیع گل آفتاب گردون و حاجی لک لک‌های مهاجر که برای روستاها برکت و خوش یمنی میارن؛ دل هر دوستدار طبیعت رو امیدوار نکه می‌دارن.

 

تاریخ و فرهنگ

کلیسای مریم مقدس
کلیسای مریم مقدس

ماکو در طول تاریخ دوره‌های مختلفی رو تحت حاکمیت اقوام گوناگون گذرونده. از اورارتوها، مادها، ارامنه آرتاز، تیمور لنگ و قره قویونلوها تا صفویه و عثمانی‌ها برای تسلط به این منطقه با هم جنگیدن و آثاری از هر دوره تو شهر ماکو و مناطق اطرافش وجود داره. از جمله کارا (قره) کلیسا که بنا به روایتی اولین کلیسای جامع مسیحیت جهانه، تو همین منطقه قرار گرفته. این کلیسا در محل دفن تادئوس قدیس از حواریون عیسی مسیح (ع) و بنیانگذار کلیسای حواری ارمنی‌یِه که به خاطر بشارت عیسی مسیح کشته شد.

خوراکی

جزوز غذای ارزون کوچه و بازار
جزوز غذای ارزون کوچه و بازار

اگه غذاهای تازه و طبیعی دوست نداری پاهات رو تو ماکو نذار. انواع لبنیات تازه محلی، غذاهای گوشتیِ لذیذ، محصولات باغی و فرآورده‌های جانبی خوشمزه‌اش مثل لواشک و خشکبار ماکو رو تبدیل می‌کنه به پارک سرگرمی مسافرهای شکمگرد. جیز ویز، خوراک جیگر ارزون و محبوب مردم کوچه و بازار ماکو رو از دست نده.

خرید

مشتری اهل جمهوری نخجوان پنجشنبه بازار پلدشت
مشتری اهل جمهوری نخجوان پنجشنبه بازار پلدشت

اگه خرید ارزون و با کیفیت برات جذابیت نداره، ماکو رو فراموش کن. بازارچه مرزی ماکو یکی از معدود مراکز خریدی‌یِه که توش از جنس‌های بی کیفیت چینی خبری نیست و اکثرا برندهای اصلی و با کیفیت ترکیه با قیمت خیلی مناسب عرضه می‌شه. شخصا با اینکه علاقه‌ زیادی به خرید و مراکزش ندارم؛ با دیدن کیفیت و قیمت‌های بازارچه ماکو هم زمان نسبتا زیادی توش صرف کردم هم یه مقدار خرید کردم. با توجه افزایش عوارض خروج و هزینه‌های بالای اقامت و سفر به ترکیه گزینه خرید از بازارچه ماکو همون کیفیت بالا اجناس رو هزینه کلی کمتر در اختیار مسافرهای عاشق خرید قرار می‌ده.

برای خرید محصولات محلی هم می‌تونی بری پنجشنبه بازار پلدشت که فقط ۳۰ دقیقه با شهر ماکو فاصله داره. هر پنجشنبه فروشنده‌ها از شهر و روستاهای اطراف برای عرضه محصولاتشون تو پلدشت دور هم جمع می‌شن. این بازار حتی از حمهوری خودمختار نخجوان (جمهوری آذربایجان) هم مشتری‌ داره. خشکبار، ادویه، پارچه، لباس و ابزار و… تو این بازار به فروش می‌رسه.