تو ماکو چی‌کار کنیم؟

ماکو شاید شهر کوچیکی به نظر بیاد ولی کارهای جالب زیادی وجود داره که می‌شه انجام داد. من با اینکه فقط سه روز تو منطقه بودم ولی کلی کار انجام دادم و خیلی از کارهای دیگه هم بود که به خاطر کمبود وقت نتونستم انجام بدم. چندتا از کارهایی که می‌تونی تو ماکو انجام بدی رو اینجا لیست کردم.

قهوه خونه گردی

چایی خوردن تو قهوه‌خونه کنار ماکویی‌های با صفا
چایی خوردن تو قهوه‌خونه کنار ماکویی‌های با صفا

فرهنگ قهوه‌خونه نشینی و چایی خوردن خیلی تو ماکو ریشه‌دار و متداوله. دلیل رفتن به قهوه خونه فقط چایی خوردن نیست بلکه معاشرت، همنشینی و جویا شدن از احوال همدیگه‌ست.

 

روستاگردی

کوچه باغ‌های روستای چاوگون
کوچه باغ‌های روستای چاوگون

روستاهای اطراف ماکو خوش آب و هوا، با مردم مهربون و با صفا و طبیعت بکر و دیدنی‌یِه. محبت این مردم در حدی‌یِه که من تنها بعد از سه روز معاشرت باهاشون الان که روز آخر اقامتم تو روستاست از فکر خداحافظی بغض گلوم رو می‌گیره.

 

خرید

بازارچه مرزی ماکو یکی از معدود مراکز خریدی‌یِه که توش از جنس‌های بی کیفیت چینی خبری نیست و اکثرا برندهای اصلی و با کیفیت ترکیه با قیمت خیلی مناسب عرضه می‌شه. شخصا با اینکه علاقه‌ زیادی به خرید و مراکزش ندارم؛ با دیدن کیفیت و قیمت‌های بازارچه ماکو هم زمان نسبتا زیادی توش صرف کردم هم یه مقدار خرید کردم. با توجه افزایش عوارض خروج و هزینه‌های بالای اقامت و سفر به ترکیه گزینه خرید از بازارچه ماکو همون کیفیت بالا اجناس رو هزینه کلی کمتر در اختیار مسافرهای عاشق خرید قرار می‌ده.

برای خرید محصولات محلی هم می‌تونی بری پنجشنبه بازار پلدشت که فقط ۳۰ دقیقه با شهر ماکو فاصله داره. هر پنجشنبه فروشنده‌ها از شهر و روستاهای اطراف برای عرضه محصولاتشون تو پلدشت دور هم جمع می‌شن. این بازار حتی از حمهوری خودمختار نخجوان (جمهوری آذربایجان) هم مشتری‌ داره. خشکبار، ادویه، پارچه، لباس و ابزار و… تو این بازار به فروش می‌رسه.

 

کلیساگردی

کلیسای مریم مقدس
کلیسای مریم مقدس

منطقه ماکو تو برهه‌ای از تاریخ تحت حاکمیت ارامنه آرتاز بوده و کلیساهای مهمی اطراف ماکو وجود داره. کارا (قره) کلیسا که بنا به روایتی اولین کلیسای جامع مسیحیت جهانه، تو همین منطقه قرار گرفته. این کلیسا در محل دفن تادئوس قدیس از حواریون عیسی مسیح (ع) و بنیانگذار کلیسای حواری ارمنی‌یِه که به خاطر بشارت عیسی مسیح کشته شد.

کلیسای مریم مقدس که به کلیسای زُر زُر معروفه کنار دریاچه سد بارون. اهمیت این کلیسا اونجاست که سال ۶۷ شمسی و قبل از آبگیری سد بارون انجمن ارامنه طی ۲۵ روز یکی یکی سنگ‌ها رو شماره زدن و کل کلیسا رو از جایی که قرار بوده زیر آب بره به محل کنونی منتقل کردن.

طبیعت‌گردی

طبیعت گردی در ماکو
طبیعت گردی در ماکو

ماکو طبیعت بکر و محسور کننده‌ای داره. می‌تونی یه شب بری و کمپ کنی. یا حتی یه روز صبح بزنی بیرون و بری سمت منشورهای بازالتی یا سد بارون و کلیسای زُر زُر یا روستای چاوگون و آبشار قشنگش.

همراهی و اقامت با عشایر

همراهی با عشایر
همراهی با عشایر

حالا که تا اینجا اومدی حیفه سری به چادر عشایر نزنی. عشایر به مهمون نوازی معروفن و می تونی کنارشون خیلی چیزها رو تجربه کنی. از دوشیدن شیر گاو گرفته تا پختن نون و چوپونی تا الاغ سواری. ازشون راجع به رسم و رسوم خاصشون بئرسین و از حال خوب زندگیشون لذت ببرید.