روایت دوم،در میان آن واقعه بزرگ،ماکوگردی،طبیعت گردی

صخره هایی بلند و شگفت انگیز ماحصل داغ زمین. آتشفشانی که گرمای وجودش صخره هایی زیبا از گدازه هایی آتشین ساخته و اشکالی ویژه خلق کرده که نمونه اش در کمتر جایی دیده می شود. اینجا ماکو شهر شگفتی هاست. به دره سرازیر شدیم و باران شروع به باریدن گرفت. هر چه در دره فرو می رفتیم، عظمت این صخره ها بیشتر به چشم می آمد…

در ماکو به هر جا سفر می کنی باید از مزارع گل های آفتابگردان بگذری. زرد و خورشید دوست…

گل های آفتابگردان

مزارع گل های آفتابگردان

آبشارهای دوقلوی قره تپه

فردای آن شب خاطره انگیز با میزبانی آقای رحمت ولی زاده مهربان و دلسوز، مسافر جاده بودیم و برای دیدن آبشار و سنگ به جاده زدیم. مسیری را انتخاب کردیم که جای به جایش آبشاربود و صدای آب. مسیری که می شود پیاده ساعت ها طی کرد و طبیعت زیبای منطقه را لمس کرد. كوله اي بر دوش و پاي در پيش. همیشه دوست داشتم زمان زیادی گام شمار و بی توجه به زمان در گذر، مسیرهایی را طی کنم که در کنارش رودی و آبشاری جاری باشد. اینجا آبشارهای دوقلوی قره تپه کنار هم، خروشان و سهمگین بر سنگ می کوبند.

آرام و زیبا کنار رود

کندوهای عسل و نیش زنبور

آبشار به آبشار مسیر را پیمودیم تا در راه به کندوهای عسل رسیدیم. گاهی مراقب باید بود و دل به دریا نباید زد. ما به سوی کندوها رفتیم برای تهیه عکس و تماشای تولید عسل که بخشی از تولید و اقتصاد منطقه از عسل زنبورداران بود. البته بیش از این که تولید عسل صورت بگیرد، بیشتر تولید زنبور پر منفعت است و صرف اقتصادی دارد. رنگ کندوها رنگ های خاصی است که برای زنبورها قابل مشاهده است و لباس من هم آبی بود و زنبورهای زیادی به سمت من آمدند و بالاخره یک نیش جانانه نثار فرمودند. اما دو بار گزیدگی، ناصر را راهی بیمارستان کرد. عکاسی از کندوهای زنبورعسل تجهیزات و وسایل ایمنی مناسبی میخواهد که ما فقط کلاه توری داری را استفاده کردیم. التهاب و سوزش و تغییر رنگ پوست نتیجه گزیدگی بود و چاره ای ابتدایی آن هم شستن محل گزیدگی و کمپرس یخ بود که ما در این سفر به آن دسترسی نداشتیم و خودمان را به دست تقدیر سپرده بودیم تا چه مقدر باشد(لبخند)

کندوهای عسل

سو دره سی، دره رند

به دره رند (REND) رسیدیم، دره ای در غرب منطقه آزاد ماکو. در مجاورت صخره ای عظیم و در مسیر رودخانه ساری سو، آبشاری به این دره می ریزد که از هر سو به آن نگاه می کنی چشم انداز بی نظیری دارد. گاهی درختان را در کنار آبشارها ستایش می کنم که زیبایی آنجا را دوچندان می کنند. در گرمای روز، در دره رند، هوا خنک تر بود و هوا مطبوع و آسمان آبی. در سایه درختان بید می شود ساعتی آرامید و به موسیقی آب و آبشار گوش داد.

صخره های مجاور دره رند

دره رند

آبشار دره رند

نگاه…

صخره های منطقه هم با شیب منفی مکانی مناسب برای صخره نوردی است و پتانسیل ورزش های پرهیجان را دارد و برای یک کمپ شبانه در کنار آبشار و تماشای آسمان شب پرستاره مناسب است. دل دل می کردم که اینجا بمانم و شبی را تا صبح با دوستان به تماشای این همه زیبایی بپردازم. اما چاره ای نبود و باید مسیر را ادامه میدادیم تا در میان آن واقعه بزرگ به کشف شگفتی های دیگری بپردازیم. اعتقادی با من است که به هر جایی می رسی باید در جستجوی کنجکاوی های ذهن خودت در لابلای حقیقت حضور به کشفی عظیم برسی. در درونت چیزی بیدار شود. اینجا ماکو بود و پر از عجایب و شگفتی. باید کشف می کردی خودت را در برابر زمین و زمان.

در مزرعه…

در جستجو…

در لنز چه تصویری است…

دوستی دیرینه ی لک لک ها

ماکو روستاهای کوچک با مردمانی بزرگ دارد. اینجا لک لک ها آزاد و رها، آرام و بی ترس دور از هیاهوی شهر در کنار مردم زندگی می کنند. لانه های خودشان را بر درختان و تیرهای برق می سازند و روستائیان باوری عمیق برای خیر و برکت حضور این پرنده های سپید و دوست داشتنی در سینه دارند. رفاقت پرنده و انسان اینجا رفاقتی دیرینه است.

لک لک های ماکو

منشورهای بازالتی

صخره هایی بلند و شگفت انگیز ماحصل داغ زمین. آتشفشانی که گرمای وجودش صخره هایی زیبا از گدازه هایی آتشین ساخته و اشکالی ویژه خلق کرده که نمونه اش در کمتر جایی دیده می شود. به دره سرازیر شدیم و باران شروع به باریدن گرفت. هر چه در دره فرو می رفتیم، عظمت این صخره ها بیشتر به چشم می آمد و شگفتی اش حیرت انگیزتر می شد. دقایقی بعد یکی از بالا فریاد زد سیل، سیل… ما بی مهابا از کوه پایین آمدیم تا از رودخانه رد شویم، سیل باشدت زیادی داشت به سمت ما می آمد و ما هم به سرعت خودمان را به رودخانه رساندیم. ترس و هیجان. از سنگ های می پریدیم تا خودمان را به آن سوی آب برسانیم که اگر کمی تعلل می کردیم شب همانجا باید می ماندیم. این سیل تازه ابتدای هیجان این سفر بود.

صخره و سنگ و پله…

پانوراما منشورهای بازالتی

قلب زمین … بی تپش …

در دره و بین صخره ها

در راه و در کار…

آب گرم باش کند

از گرمای روز و فعالیت های روزانه بهترین چیز فکر می کنید چه گزینه ای می تواند باشد. شنا. سیل با سرعت به پایین می آمد و مجید راننده آفرود گفت این تا به ماکو برسد زمان زیادی داریم و پیشنهاد داد در مسیر برگشت آب گرم را هم ببنیم. اما دوستان پشت دیوارهای سیمانی، تحملشان نگرفت و لباس هایشان را کندند و تنی به آب زدند. دائم صدای بوق ماشین ها می آمد که سیل…سیل… ما هم لذت شنا کردن را به جان خریده بودیم و نقد این آب گرم را به نسیه سیل نفروخته بودیم. البته این سیل جای شوخی نداشت. ما را آن طرف نگه میداشت و نمی توانستیم تا چند ساعت از رودخانه رد شویم. اما خستگی سفر را به در کردن تنها با تنی به آب زدن میسر بود و ما هم با استرس و هیجان و البته لذت فراوان، آب تنی می کردیم و به درون آب شیرجه می زدیم. خلاصه سیل بهانه ای بود که ما به کارها سرعت ببخشیم اگر چه همان زمان کوتاه، سفرمان را شیرین تر کرد.

تنی به آب و نگاهی به کوه

شهر ماکو

به ماکو آمدیم و خسته ی راه بر نیکمت های پارک شهر استراحتی کوتاه داشتیم و با نماد شهر عکس یادگاری انداختیم. ماکو شهری است که این روزها به بهانه منطقه آزاد در حال ساخت و ساز است و پارک زیبای شهر هم نمونه تحولات اخیر شهر.

نماد لک لک ها در شهر ماکو

پارک باکو

نماد منطقه آزاد که مسیرش به کوه راه دارد

Maku Free Zone

پانوراما کوه

ویدیو تایم لپس منطقه آزاد ماکو

آفرود ماکو

در ماکو به علت صعب العبور بودن مناطق و البته کوهستانی بودن مسیرها حتما باید از وسیله های نقلیه مناسبی استفاده کرد و ماکو گروه آفرودی دارد که سه سال به صورت حرفه ای در این مناطق فعالیت می کنند. همین موضوع اهمیت نیاز به آموزش و هم یک حس مسئولانه و آگاهانه را بیشتر متوجه کسانی می کنند که به جهت کمک باعث تخریب محیط زیست نشوند که خوشبختانه دوستان آفرود ماکو به این مهم واقف بودند و خیلی رعایت می کردند.

عروسی در هاسون

شب در روستای هاسون به عروسی دعوت بودیم و جای همه خالی بود. شاد و پر سرور…

ما در میان آن واقعه بزرگ قرار داشتیم، واقعه ای که قرار است در آینده برای این شهر اتفاق بیافتد… شهری با پتانسیل های بوم گردی،شهری با جاذبه های طبیعی و تاریخی، شهری با مردم دوست داشتنی، شهری کوچک با مردمی بزرگ و صبور…