راهنمای سفر به ماکو

معرفی

ماکو، شهر سنگیِ تاریخی با مردم مهربون و مهمون نوازش، طبیعت بکر و دست نخورده‌اش و بناهایی از دوره‌های مختلف، در طول تاریخ دروازه ایران به اروپا بوده. چند سالی هست ماکو منطقه آزاد شده و تو مسیر توسعه قرار گرفته. جایی که آذری و کرد با صلح و دوستی کنار هم زندگی ‌می‌کنن. تو قهوه‌خونه‌هاش چایی دیرجوش و تازه دم می‌خورن و کنار روخونه زنگمار می‌رن پیک نیک.

موقعیت

موقعیت جغرافیایی ماکو
موقعیت جغرافیایی ماکو

ماکو در استان آذربایجان غربی؛ شمال‌غربی کشور و سر گربه ایران قرار داره. به خاطر شباهت اسمی بعضی افراد ماکو رو با باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اشتباه می‌گیرن. ماکو از غرب با ترکیه و از شمال با جمهوری خودمختار نخجوان (جمهوری آذربایجان) و کشور ارمنستان هم مرزه. ماکو تو ۲۸۰ کیلومتری شمال ارومیه، ۲۵۰ کیلومتری شمالغرب تبریز قرار داره.

 

کی بریم؟

مهمترین فاکتور برای سفر به منطقه آب و هواست. آب و هوای ماکو تو زمان‌های مختلف به شرح زیره:

فروردین تا اردیبهشت هوای سرد و احتمال بارش برف وجود داره.

از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ماه رگبار و بارندگی و احتمال تگرگ

تیر تا مرداد هوای گرم و آفتاب سوزان.

از اواسط مرداد هوا رو به خنکی رفته که در فرهنگ محلی روز تغییر شیب دمای هوا به قویروخ دوغان معروفه

از اواسط مرداد تا اواخر شهرویر فصل شروع بارندگی

از مهر یا آبان هوا کم کم سرد می‌شه بخاری. آبان تا اوایل اسفند بارش

اردیبهشت تا نیمه مرداد هوا مطلوب و بهترین فصل برای سفر همین زمانه

اواخر اسفند تا آخر فروردین برای کمپ در طبیعت  و دیدن گلهای تازه شکفته بعد از آب شدن برف

چطوری بریم؟

هواپیما:

روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر روز یک پرواز از تهران به ماکو توسط شرکت هواپیمایی سپهران بر قراره. فرودگاه ماکو تا شهر ۳۷ کیلومتر فاصله داره که تنها راه حمل و نقل استفاده از تاکسی دربستی‌یِه.

قطار:

ماکو مستقیما به شبکه راه آهن کشور متصل نیست ولی با توجه به فاصله نسبتا کم با شهر تبریز یا جلفا که به شبکه ریلی دسترسی دارن می‌شه تا جلفا رو با قطار رفت و از اونجا ۱۶۹ کیلومتر باقیمونده رو با سواری/اتوبوس/مینی‌بوس طی کرد. البته با توجه به اینکه بین جلفا و ماکو وسیله حمل و نقل عمومی وجود نداره و تنها راه، استفاده از تاکسی دربسته؛ مسیر تبریز اقتصادی‌تره.

تا جلفا:

از تهران  روزهای یک‌شنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه، قطار شب به مقصد جلفا هستش که ساعت  ۲۰:۱۰ و ساعت ۱۱:۵۵ می‌رسه. همونطور که تو پست‌های دیگه هم گفتم، قطار و وسایل نقلیه شب‌رو یکی از راه‌های صرفه جویی تو هزینه‌ها و خودش یکی از ۱۱ نوع اقامت‌های ارزون تو سفر حساب می‌شه.  این قطار از شهرهای قزوین (۲۲:۵۰) تاکستان (۲۳:۱۵) خرم دره (۲۳:۵۲) زنجان (۰۰:۵۳) میانه (۰۲:۴۶) خراسانک (۰۴:۰۰) مراغه (۰۶:۱۱) عجب شیر (۰۶:۵۲) تبریز (۰۸:۵۰) مرند (۱۰:۵۰) می‌گذره و می‌تونی تو ساعت‌های مشخص شده از اون شهرها هم سوار بشی.

غیر از قطار بالا، از تبریز به جلفا روزهای شنبه، یک‌شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه، ساعت ۸:۳۰ به مقصد جلفا قطار محلی هست و ساعت ۱۱:۲۵ می‌رسه.

از ایستگاه قطار جلفا تا ماکو:

‌تاکسی دربستی

‌‌

تا تبریز:

از تهران به تبریز روزانه ۴ تا ۶ قطار از جمله ۲ تا قطار شب وجود داره.

اتوبوس:

از ترمینال غرب تهران: روزانه ۶ اتوبوس به مقصد ماکو حرکت می‌کنه. فاصله تهران تا ماکو حدود ۸۷۰ کیلومتره. ساعت حرکت اتوبوس‌ها:

۱۷:۳۰ – ۱۸:۳۰ – ۱۹:۰۰ (دو اتوبوس) – ۲۰:۰۰ (دو اتوبوس)

از تبریز: روزانه ۶ اتوبوس برای مسیر حدود ۲۵۰ کیلومتری تبریز به ماکو هستش. ساعت حرکت اتوبوس‌ها:

۰۶:۳۰ – ۰۸:۰۰ – ۰۹:۴۵ – ۱۳:۰۰ – ۱۴:۳۰ – ۱۵:۳۰

از ارومیه: روزانه ۲۲ اتوبوس از ارومیه می‌ره ماکو. فاصله ارومیه تا ماکو حدود ۲۸۰ کیلومتره. اولین اتوبوس ساعت ۰۵:۳۰ و آخرین اتوبوس ساعت ۱۸:۱۵ از ترمینال ارومیه حرکت می‌کنه. از بین این ۱۹ اتوبوس فقظ اتوبوس ساعت ۱۱:۰۰ VIP و بقیه معمولی هستند.

سواری:

از ترمینال تبریز و همینطور ترمینال ارومیه در طول روز سواری خطی به ماکو حرکت می‌کنه.

اقامت

اگه می‌خوای تو شهر ماکو و هتل اقامت کنی سه تا هتل تو شهر وجود داره که از لحاظ کیفیت و قیمت گزینه مناسبی‌یِه. چندتا هم مهمانپذیر ارزون قیمت تو مرکز شهر هست که برای مسافرهای با بودجه کمتر می‌تونه گزینه مناسبی باشه.

البته من توصیه می‌کنم تو روستاهای اطراف و محل‌های اقامتی بومگردی که خونه روستایی‌های با صفاست اقامت کنی تا هم تجربه اصیل محلی به دست بیاری و در عین حال به راحتی به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دسترسی داشته باشی. یکی از این روستاها، روستای خوک در نزدیکی ماکو هست. اولین چیزی که در بدو ورود به این روستا توجه رو جلب می‌کنه حضور لک لکهای و لونه‌هاشون روی تیر برق‌های این روستاست.

 

چی بخوریم؟

انواع غذاهای ترکی و آذری مثل ساج قاورماسی، جیز ویز، آبگوشت و انواع کباب، لبنیات محلی تازه، خشکبار و انواع آش مثل تورشولو و انواع حلوا مثل حلوای اوماج که مختص روستای خوک.

 

تو ماکو چی‌کار کنیم؟

دیدن بناهای تاریخی و کلیساگردی. قهوه‌خونه گردی و چایی خوردن کنار مردم محلی. خرید از بازارچه مرزی یا بازار محلی پلدشت. همراهی با عشایر و دیدن فرهنگ و آداب رسوم خاص‌شون. دیدن غارهای منطقه. چندتا از کارهایی که می‌تونی تو زمان محدود تو ماکو انجام بدی رو از اینجا بخون.

چند روز ماکو بمونیم؟

دو تا سه روز لازمه تا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ماکو رو خوب ببینی. برای تجربه زیبایی‌های این منطقه خیلی خوبه حداقل یک شب کمپ کنی. اطراف قره کلیسا شب‌های قشنگی داره و برای کمپ خیلی مناسبه.

توصیه‌های سفر به ماکو

۱- توجه و احترام به فرهنگ جامعه محلی. در حال حاضر تعداد گردشگر خیلی زیادی مخصوصا به مناطق روستایی نمی‌ره و مردم محلی نسبت به مسافرها خیلی مهمون نواز و مهربونن. بهتره با رعایت مسائل فرهنگی مردم محلی کاری کنیم همین روند حفظ بشه و بلایی که سر خیلی جاها دیگه آوردیم رو اینجا تکرار نکنیم.

۲- تو منطقه آذری و کرد، شیعه و سنی با صلح و صفا کنار هم زندگی می‌کنن. برای ما که فقط برای چند روز و به عنوان مسافر به ماکو سفر می‌کنیم و شناخت کاملی از مسائل ندارن بهتر اینه که وارد بحث‌های قومیتی و مذهبی نشیم و فقط از جاذبه‌های محل و صفای مردم نازنین منطقه لذت ببریم.