عکاسی از مناظر شهری، تکنیک ها و چالش ها

عکاسی از مناظر شهری شاخه ای اصلی و مهم در عکاسی است. من مهدی پرتو هستم بیش از 10 سال در این زمینه (بصورت تفننی) فعالیت می کنم. در این مقاله کوتاه سعی دارم چالش های پیش روی خودم رو و تکنیک هایی که در این راه یاد گرفتم با شما به اشتراک بزارم.

1- داشتن هدف:
بهتره وقتی میخواهید برین عکاسی بدونین از کجا چجور عکسی میخواهید بگیرید. این یک اجبار نیست. خیلی وقت ها بی هدف می زنید بیرون و عکس های عالی می گیرید. اما داشتن یک هدف خاص مثل گرفتن چند زاویه خاص از یک بنای تاریخی یا خیابان به شما کمک می کنه تا روی کار دقیق تر باشید و نتیجه بهتری بگیرید.

2- فورگراند، فورگراند، فورگراند

فورگراند (نقطه مقابل بک گراند) یا همون پیش زمینه تصویر خیلی خیلی وظیفه مهمتری داره تا پس زمینه تصویر.

بله درسته سوژه اصلی ما احتمالا توی پس زمینه هست. یا اصلا خودِ پس زمینه هست. اما اکثر مواقع با پیش زمینه سنجیده میشه. مثلا شما میخواهید عظمت یک پل رو نشون بدین. گرفتن عکس از خود پل کافی نیست. شما باید تصویری رو پیش زمینه تصویر (نزدیک خودتون) نشون بدید تا مطمئن بشید که بیننده عظمت پل رو به واسطه کوچی علف های درامده کنار پل درک میکنه. هر چند که بخاطر پرسپکتیو علف ها اندازه نصف پل باشند.

3- زاویه های پایین معمولا بهترند.

این واقعیتی است بخصوص در عکاسی از مناظر شهری و معماری. زاویه های پایین تصویر واقعی تری به نشون میدن و اضافه کردن فورگزاند رو برای ما راحت تر می کنند. پس اگر رفتین عکاسی از مناظر شهری. بهتره اول بشنید روی زمین و زوایای پایین تر رو امتحان کنید.

4- زمان مناسب

حقیقت اینه که هیچ زمان خاص و مشخص برای عکاسی از مناظر شهری وجود نداره، اما نور خیلی زیاد میتونه به عکس شما آسیب وارد کنه. و عکاس رو دچار مشکل کنه. از نظر من و بسیاری از عکاس ها بعدظهر و ساعتی قبل از غروب آفتاب بهترین نور و تونالیته رنگ برای عکاسی منظره و بخصوص عکاسی از مناظره شهری هست.

البته هوای ابری که خودش باعث کمتر شدن نو آفتاب میشه میتونه کل روز رو برای عکاس دلچسب کنه.

 

چالش ها:

1- وجود افراد متفرقه

وقتی توی شهر و اطرافش عکاسی می کنید با دوربین ، سه پایه و تمرکزتون روی کار، افراد مختلفی رو جذب می کنید که قطعا به سراغتون میان. ازتون سوال میکنن و … و…. نکته مهم اینه که شما حتما باهاشون دوستانه و عادی برخورد کنید. حتی اگر وقت ندارید باهاشون ارتباط برقرار کنید بگذارید کنارتون بنشینن. از مصابحت با افراد غریبه لذت ببرید. اگر در برابرشون موضع بگیرید یا بی محلی کنید احتمالا باید بیخیال اون زوایه بشین و دیگه نمیتونید اونجا عکاسی کنید.

 

2- نا امید نشدن در گرفتن عکس خوب

عکس خوب تعریف مشخصی نداره و نمی شه  دقیقا گفت چه عکسی خوبه و چه عکسی بد. اگر دیدیدن که  تمامی عکسهایی که در یک نوبت عکاسی گرفتید خوب نیستند نامید نشین. این کاملا طبیعیه. هر چی حرفه ای تر بشین سطح توقعتون از خودتون بالاتر میره. شما نهایتا در یک نوبت عکاسی شاید یک عکس خوب بتونین بگیرین و در طول کل سال نهایتا چند عکس عالی. این طبیعت عکاسی هست. صبور باشید،درباره عکاسی مطالعه کنید و تمرین کنید.

3-  نداشتن تجهیزات بدرد بخور

من حدود 6 لنز و دو دوربین دارم. اما وقتی میرم عکاسی یک دوربین و دو لنز رو همراه خودم میبرم و معولا تمامی عکس های اون نوبت رو با یک لنز میگیرم. این اتفاقی خواهد بود که برای شما می افته اگر چندیدن لنز و دوربین و … تهیه کنید.

مطمئن باشید هر لنزی زاویه منحصربفردی داره که میتونه بهترین عکس ها رو برای شما بگیره. نداشتن تجهیزات باعث شکوفایی شما میشه، مطمئن باشید جلوی پیشرفت شما رو نمیگیره. لذت عکاسی با یک لنر 50 میلیمتر ارزان قیمت و مواجه شدن با چالش های اون لنز بسیار لذت بخش تر از گیر کردن در تجهیزات گران و دست و پاگیر هست.

 

4- از بعضی چبز ها نباید عکس گرفت

عکس گرفتن بدون اجازه از داخل خانه های مردم، مغازه ها و حتی نمای خانه ها از نظر اخلاقی اشتباه است. عکس گرفتن از اماکن نظامی حتی اگر یک پاسگاه معمولی باشه ممنوع هست. دقت در این موارد برای کسی که عکاسی شهری انجام می دهد واجب هست.

3 thoughts on “عکاسی از مناظر شهری، تکنیک ها و چالش ها

  1. بدترین پستی بود که توی جشنواره دزفولگرام دیدم
    سرشار از ایرادات و مهم تر از همه استفاده از عکس های پر ایراد.
    شماآموزش اشتباه میدید! چه کسی گفته برای نشون دادن یک پل باید یک فثرگراند بد استفاده کنید و تمام عظمت پل را از بین ببرید ؟
    یا زمان، زمان مهمترین آیتم در عماسی شهری هست و باید بدونی در چه زمانس کجای شهر باشی.
    یا عکسی که میگذاریم برای آموزش سرشار از ایراد نباشد۴ مین عکس شکا سرشار از ایرادی ترکیب بندی، درست بودن کادر و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *